Zoals toen. En nu?

Al vele jaren maken wij theatervoorstellingen over de oorlog, als onderdeel van Theater na de Dam. Ieder jaar kiezen we voor een andere invalshoek, een ander gezichtspunt. Zo ook in 2018. De voorbereidingen zijn gestart voor 'Zoals toen. En nu?'

Met elkaar
In 2017 kozen we voor een nieuwe opzet. Toen we begonnen was er alleen een uitgangspunt, geen script. De acteurs zijn zelf aan de slag gegaan: van het kiezen van een dilemma tot de uitwerking van hun personage. Dit resulteerde in de indringende voorstelling 'Toen die dag'. Het concept is goed bevallen. Daarom pakken we de voorstelling in 2018 op dezelfde manier aan. Aan de hand van hedendaagse vragen en dilemma's die de spelers inbrengen, wordt het stuk opgebouwd. Auteur Kees Visschedijk helpt, net als vorig jaar, met het ontwikkelen van de uiteindelijke teksten.

Meedoen
Wil je meedoen? Schrijf dan voor zondag 14 januari 00.00 uur een e-mail (info@stichtingpa.nl) naar Jan en Nancy waarin jij jouw dilemma, herinnering en/of gedachte beschrijft (scrol naar beneden voor voorbeelden). Op basis van de brief bekijken we of het dilemma en/of jij in het project past. Leeftijd: vanaf 16 jaar. Zit je in jouw eindexamenjaar? Dan kun je helaas niet meedoen: de voorstelling wordt een aantal keren rond 4 mei gespeeld.

Repetities
We repeteren iedere dinsdagavond. De eerste repetitie is op dinsdag 16 januari 2018. De groep maakt vanaf dan met elkaar zijn eigen stuk. Dat wordt hard werken, want op 7 april 2018 is er een try-out voor de scouts die zich voorbereiden op de herdenking bij de Dam.

Voorstelling
We spelen de voorstelling rond en op 4 mei 2018 in het Parktheater in Alphen aan den Rijn. De exacte data zijn nog niet bekend.

Crew
Regie: Jan Laman
Artistieke leiding: Nancy Ubert
Tekstbewerking: Kees Visschedijk
PR: Miriam van Dijk

Voorbeeld 1.
Eduard Roosnek, die tien jaar geleden overleed, was de enige overlevende van de overval op 19 februari 1941 van de Duitse bezetters op de ijssalon Koco aan de Van Woustraat in Amsterdam. De Duitsers vielen de joodse ijssalon schietend binnen, haalden de winkel leeg en namen personeelsleden en bezoekers mee. Roosnek wist als een wonder te ontkomen en bleef vervolgens tijdens de oorlog actief in het verzet. Hij zat in verschillende knokploegen. Eduard was de oud-oom van Nacy Ubert, artistiek leider van PA. Anno 2018 stemmen familieleden van Nancy op Wilders en straks bij de gemeentelijke verkiezingen op de meest rechtse lokale partij. Nancy kan dat niet rijmen met het gezamenlijke familieverleden.

Voorbeeld 2.
De vader van Jan Laman, regisseur, zat ondergedoken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Na de bevrijding liet de oorlog hem niet los. Dat vind Jan als kind en later als jongvolwassene maar moeilijk te begrijpen. Waarom beginnen mensen aan een oorlog? En als die dan toch is ontstaan, waarom zou je je dan verdiepen in iets wat al is geweest? Nu denkt Jan daar heel anders over en zou zijn vader (die overigens veel te jong overleed) maar wat graag vragen willen stellen.