Zoals toen. En nu? (2018)

Al vele jaren maken wij theatervoorstellingen over de oorlog, als onderdeel van Theater na de Dam. Ieder jaar kiezen we voor een andere invalshoek, een ander gezichtspunt. Zo ook in 2018.

Bekijk de trailer

Er staan twee generaties op het toneel die middenin de voorbereiding-en van een nieuwe theaterproductie zitten. Hun voorstelling zal op de avond van 4 mei voor het eerst worden opgevoerd. Elk van deze twee generaties kijkt op zijn eigen manier naar die oorlog en naar het herdenken van de slachtoffers uit die oorlog. Zoals een van de spelers het zegt: ‘Voor een aantal spelers is die oorlog zo ver weg dat zij zich afvragen of het nog wel zin heeft om te herdenken. Voor een andere groep op het toneel duurt die oorlog al meer dan vijfenzeventig jaar. Terwijl ze hem niet eens zelf meegemaakt hebben.’

Zoals toen. En nu? is een voorstelling die via gesprekken met de spelers tot stand is gekomen. Zij kwamen met onderwerpen die zij associeerden met grote thema’s als ‘vrijheid’, ‘vrede’ en ‘herdenken'. Iris Huisman en Kees Visschedijk verwerkten deze gesprekken in de toneelteksten die zij schreven. Regisseur Jan Laman is met spelers en teksten aan het werk gegaan en heeft er weer een boeiende en meeslepende voorstelling van gemaakt.

Zoals toen. En nu? stelt vragen. Waarom herdenken we? En wie herdenken we dan? Wanneer ben je eigenlijk een held? En worden elders in de wereld de doden herdacht die wij Nederlanders daar achter hebben gelaten? Het zijn de vragen die bij de jongere generatie leven. Zij slikken wat hun ouders en hun grootouders altijd zo waardevol en belangrijk hebben gevonden niet meer voor zoete koek.

De oudere generatie heeft ook zo zijn eigen vragen. Maar zij krijgen geen antwoord meer, omdat ze te laat zijn. Daarom komen zij nu met hun verhalen. Over een vader die was opgepakt, terwijl zijn broer in hetzelfde politiebureau werkte waar hij gevangen zat; over een oom die in een buitenwijk van Delft werd neergeschoten door soldaten van de Wehrmacht, terwijl de stad in afwachting van de bevrijders uitbundig feest aan het vieren was. En over een grootvader die musicus was in een orkest in Amsterdam, maar de oorlog niet overleefde.

Het is niet de eerste keer dat Productiehuis Alphen met een speciale voorstelling komt, als Nederland de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenkt. In 2010 speelden zij Nadien, een stuk over twee Alphense Joodse gezinnen in oorlogstijd. In 2015 kwam PA met een voorstelling over dokter Pilon en vorig jaar met Toen die dag, een bijzondere voorstelling waarin de spelers belangrijke momenten in de Alphense geschiedenis tijdens de oorlog naspeelden.

PA speelt deze nieuwe voorstelling Zoals toen. En nu? net als de vorige drie voorstellingen in het kader van Theater Na de Dam. Op de avond van de Nationale Dodenherdenking op 4 mei om 21.00 uur zetten theatermakers en artiesten in heel Nederland zich namelijk in om deze dag van extra betekenis te voorzien. Tijdens de negende editie van Theater Na de Dam spelen gelijktijdig meer dan tachtig voorstellingen die ieder op hun eigen manier betrekking hebben op de Tweede Wereldoorlog.

Zoals toen. En nu? is een intrigerende voorstelling, waarin jongeren vragen stellen aan de oudere generatie, waarin de gesprekken door muziek en door scènes uit onze nationale geschiedenis worden afgewisseld.

Speeldata
Woensdag 25 april, 20.15 uur (try-out)
Zaterdag 28 april, 20.15 uur (premiere)
Zondag 29 april, 14.00 uur
Donderdag 3 mei, 20.15 uur
Vrijdag 4 mei, 21.00 uur

Kaartverkoop
We spelen de voorstelling in het Parktheater in Alphen aan den Rijn.
De kaarten zijn te koop via www.parkvilla.nl en kosten € 16 per stuk.

Zij maken de voorstelling
Spelers: Paulien Bas, Arlene Bosma, Leonie van Dijk, Iris Huisman, Arne Maletzky, Ron Stoeltie, Kees Visschedijk, Mitchell Vreeswijk en Pascal Warnaar.
Regie: Jan Laman
Artistieke leiding: Nancy Ubert