Allerlaatste voorstelling 'Talent op de vlucht'

07-03-2018

Iets meer dan twee jaar geleden traden zij voor het eerst op: Fada Theatre, de groep van negen vluchtelingen die een aangrijpende voorstelling maakten over hun vlucht uit Syrië. Op zaterdag 24 maart rondt Fada Theatre zijn tournee van inmiddels 76 voorstellingen in 24 Nederlandse steden af, op de plek waar het gezelschap vleugels kreeg: in het Parktheater in Alphen a/d Rijn. Het is de allerlaatste kans om de voorstelling ‘Talent op de Vlucht’ te zien. Nieuwe avonturen gloren voor Fada Theatre, dat inmiddels een vaste plaats in de nationale theaterwereld heeft verworven.

5 februari 2016. De eerste openbare voorstelling over een dramatische vlucht uit Syrië is te zien in Het Kruispunt aan de Van Nesstraat. Volle bak. De monologen in het Arabisch grijpen het publiek door het indrukwekkende, taaloverstijgende spel naar de strot. Mensen zijn tot tranen geroerd. De oproep van Jan de Vries, een van de vrijwilligers die deze voorstelling uit de noodopvang haalde en naar de kerk bracht, is duidelijk: wie zorgt ervoor dat deze voorstelling verder gaat?

Drie Alphense culturele instellingen pakken de handschoen op: Productiehuis Alphen (PA), De Muziekfabriek en ParkVilla organiseren op vrijdag 12 februari de eerste voorstelling in het Parktheater. Binnen anderhalve dag is er geen kaartje meer te krijgen. Een tweede volgt, op 14 februari. Radio 1 komt langs voor een reportage. Kranten schrijven lovende recensies. Programmeurs van theaters horen ervan. De voorstelling krijgt vleugels. Fada Theatre wordt opgericht. En de voorstelling wordt door het hele land geboekt. En uitverkocht.

Van Zutphen tot de Bijlmer, van het Magneet Festival tot Universiteit Twente; de acteurs vertellen overal hun verhaal in ‘Talent op de vlucht’. Nee, we zijn niet voor de lol op de vlucht. Ja, we hadden een goed leven in Syrië. Wij zijn gewone mensen, hoor ons verhaal.

Ahmad al-Herafi en Ramez Basheer, beide gelauwerd acteur in Syrië, ontmoeten elkaar op hun vlucht uit Syrië in Turkije. Samen leggen zij de rest van de reis af en komen terecht in de noodopvang in Alphen aan den Rijn. Daar nemen zij, na de zelfmoord van een medebewoner, het initiatief de verhalen van hun lotgenoten te verwerken tot een toneelstuk. Om een positieve bijdrage te leveren aan het beeld dat over vluchtelingen bestaat. Zij vormen het hart van Fada Theatre.

Ahmad al-Herafi kijkt terug op de tournee van twee jaar. “Deze ervaring heeft me heel veel gegeven. Ik vond mezelf. Mensen uit het publiek kwamen naar Ramez en mij toe om te bedanken voor het vertellen over hun pijn. Ik voel daardoor dat ik besta. We hebben een boodschap in Nederland kunnen vertellen. We moeten onze kunst gebruiken om de oorlog en het doden te stoppen, omdat geweld nooit een oplossing is.”

Het was niet altijd makkelijk om het rondreizen vol te houden, naast het inburgeren en opbouwen van een nieuw leven in een vreemd land. Maar het publiek motiveerde de spelers om door te gaan. Al-Herafi: “Er was een jonge man die ons iets vertelde wat we nooit hebben vergeten. Hij kwam na de voorstelling naar ons toe en zei dat hij, voor hij naar het theater kwam, niet van vluchtelingen hield. Maar na het zien van de voorstelling was hij veranderd. Hij had sympathie voor ons gekregen, ‘ik houd van jullie allemaal’ zei hij. Hij is degene die ons de kracht heeft gegeven om deze reis te voltooien.”

Fada Theatre stopt niet na de voorstelling op 24 maart. Nieuwe plannen zijn in ontwikkeling. Maar ‘Talent op de Vlucht’ is nog maar één keer te zien. Het is de laatste etappe, niet van een vlucht maar van een bijzondere reis.

Parktheater, Cornelis Geellaan, Alphen a/d Rijn
Entree: € 16,--. Kaarten zijn te bestellen via www.parkvilla.nl